Vicans blogg
  • Blogg
  • Instagram
  • Kontakt

2023, året då bloggen upphör?

3/12/2023

6 Comments

 
April 2011, då startade jag denna bloggen. Det är nu snart 12 år sedan. 
I 12 år har denna bloggen varit uppe och aktiv. Det är banne mig inte dåligt! :D

Ni förstår säkert varför jag sitter och skriver om detta. Och era misstankar är rätt, jag funderar på att lägga ner bloggen. Men jag kan inte riktigt bestämma mig. 
Det var flera flera år sen någon överhuvudtaget kommenterade nått inlägg, ingen jag känner läser bloggen. Inte ens min egna mamma. Jag vet att det jag skriver nu - kommer ingen läsa heller. 
Men jag VILL ändå skriva som om någon läser. Man vet ju aldrig vilka som tittar förbi eller inte. 

Men jag har trots allt inte bloggat för någon. Jag har mest gjort det för min egna skull, som en dagbok. Fast mer innehållsrikt. Och det har varit så kul! Det är därför jag har hållit på med det så länge. 

Men även om vi leker med tanken att jag slutar blogga från och med nu... ska jag då radera bloggen? Då försvinner ju all text och alla bilder för gott. Finns ju både för- och nackdelar med det ;) Men jag vill nog inte radera bloggen - inte än iaf. 

Som ni hör velar jag fram och tillbaka. Så jag kan ju till 100% säga att det blir en bloggpaus iaf. 
Så får vi se vad som händer sen. Jag lovar att jag ska förvarna om jag raderar hemsidan. ;)
​
Men tills dess blir det en bloggpaus. Vill ni kontakta mig är det bara att skriva några ord. 
Även om bloggen är pausad, är jag långt ifrån pausad. Nu kör vi! :D 
6 Comments

2022 Årets höjdpunkter

1/22/2023

0 Comments

 
2022 – ett år fullt av roliga överraskningar, utmaningar, skratt och kunskap. Det var ett år då jag mötte många rädslor, och besegrade dem. Det var också ett år helt fullproppat med fisketurer.
​Så mycket utomhus som jag varit i år. Har jag nog aldrig varit innan tror jag. Och just därför, har det här året varit underbart! Här är alla höjdpunkter under året som gått. 
​
JANUARI
Redan de första minuterna på året började helt kanon. För så fort tolvslaget passerat och raketerna ute har tystnat, så går Jeff iväg och hämtar en sak. Han kommer tillbaka med ett mycket hemlighetsfullt leende och en stor julklapp i handen. Han ger mig julklappen och säger att detta är del 1 av 2 på min stora 30-årspressent. Jag blir nästan lite nervös och tar emot paketet.
​Det är tungt och kompakt. När jag öppnar det ser jag att det är en helt ny systemkamera från Nikon!!! (Nikon D850) Just detta modellen har jag velat ha i flera år. Men aldrig känt att jag ”behöver en ny så akut”
Men Jeff hade gått och köpt denna till mig i smyg. Jag hade ingen aning om detta. Ni kan tänka er vad förvånad och glad jag blir. Är så otroligt tacksam fortfarande! Tack älskling! <3
Picture
Picture

FEBRUARI
En stor milstolpe på foto-fronten nåddes också i februari. För då blev studion på jobbet helt klar för användning. Även om det inte var ”min” studio så har det ändå varit min stolthet!
​Jag är så glad att jag har detta rum! Använder det så ofta på arbetstid – och även privat. Känner mig så cool när jag kan säga att "jag
jobbade i studion hela förmiddagen” 
Vadååå? Det är ju alla fotografers dröm! :D
​
I februari fick jag också – efter att ha försökt i 2 år! Min första fisk fångad i floden Baltak utanför Tidaholm. Har hängt där med kollegerna så många kvällar, utan att få en enda fisk. Men i februari smällde det äntligen till. Och jag hade t.o.m vittne som såg det ;) Jag visste det inte då… men detta skulle bli startskottet för mitt mest seriösa fiske-år någonsin.
Picture
Picture

MARS
Mars var en rätt lugn månad, allt rullade på och läget var bra. Tog ett stort steg i slutet av mars, för då började jag att springa 2 små löparpass i veckan efter jobbet. Japp, ni läste rätt. Jag tränade löpning. Jag tror knappt på det heller när jag läser det. ;) 
Picture
Picture
Picture

APRIL
Kära, fina april. I år var det extra kul när april kom… för i april firade jag min 30-årsdag!
Helt otroligt… när blev jag 30 bast!? För första gången var det både kul och lite vemodigt att fylla år. Nu har jag lämnat 20-åringarna bakom mig. Men jag var redo. Jag har alltid varit lillgammal så att vara 30 år passar mig väldigt bra måste jag säga. ;)
Detta firades med två stora födelsedagsfester. Den första för mina vänner, den andra för min familj
​
Mina vänner bjöd jag på en rolig bågskytte-fest med extra allt! Vi hade så himla kul! Den sista gästen gick inte hem fören kl 2 på natten. Så det verkar som om att de hade kul också ;)
​Jag tänker tillbaka på den festen med ett stort leende på läpparna.
Och familjen fick en stor fest på området där vi bor. Denna fest blev mer barnanpassad med lite lekar och spring. Och det fanns nog så mycket mat att vi hade kunnat bjuda två familjer till ;)
​Vi fick äta festmat i mååånga dagar efter den festen. Men gott va de!
Picture
Såå.. frågan är nu, vad var nu Jeffs del 2 av 2 -present? Det var något jag inte hade kunna ana kan jag säga. Det var nämligen en luftballongfärd! Otroligt kul! Aldrig gjort något liknande innan, och jag vill göra det igen! Att svepa sakta och ljudlöst över landskapet var helt klart min grej! 
Tack Jeff för den upplevelsen! Jag kommer aldrig att glömma det. :D 
​
Picture
Picture
Picture
En kväll i april ringer min kollega Johan mig och tipsar om att det står massa älgar på en äng utanför Habo. Och kastar mig i bilen och åker dit på stört. Och mycket riktigt står det många älgar där. Fick bild på några av dem iaf : )
Lite senare i april så påbörjar jag mitt nya projekt ”ett fiskepass i veckan” Som gick helt enkelt ut på att minst en kväll i veckan skulle jag åka ut och fiska för att förbättra mitt muskelminne och för att helt enkelt lära mig mer. Det går lite trögt i början, men jag får snart upp några fina fiskar. ​
Picture

MAJ
Maj började lite knaggligt med en stor förkylning (efter alla fester i april) Vet inte om det var covid, tog två tester och båda visade negativt. Stor förkylning var det iaf.
​
Efter jag frisknat till så är jag ute väldigt mycket. Maj är ju faktiskt min favoritmånad. Och jag fiskar som en galning i maj. Både själv och med vänner. Jag börjar redan nu se resultat av min ”träning” och fångar fisk nästan på vartenda pass jag är ute.Jag inser i år att detta ger mig verkligen livsglädje. Det är inte bara fisket, eller bara att vara ute, eller att umgås med vännerna – utan allihopa sammanlagt.
​Tillsammans ger det en magisk kombination. Något jag inte vill vara utan. 
Picture
Picture

​JUNI
​

Så kom den härliga sommarmånaden – juni! Månaden startade med en stor tjej-fiske-helg på Hökensås. Under den helgen lärde jag mig jättemycket! Jag fick nog också upp min största regnbåge någonsin på 2,8 kilo. Låter kanske inte mycket, men den var helt klart den starkaste regnbågen jag någonsin mött.
​Den fick jag kämpa för!

​Jag inser också under den helgen att jag nog har börjat lära mig en del. För några av tjejerna kom fram och frågade mig om tips? Inget jag är van vid. Det brukar alltid vara jag som frågar alla om allt.
Picture
Picture

​Sen kom den supervarma midsommar-helgen. Då kom jag och Jeff på en snilleblixt. Eftersom det var så varmt överallt tänkte vi att om vi åker till en ö vid blåsiga vättern, så kanske vi håller oss lite svalare? Så vi tog med oss världens största picknick och åkte till Visingsö och spenderade hela dagen där. Det var helt underbart! En av de bästa midsommaraftonen på länge! :D
Picture
Picture
Picture
Picture
En annan kul grej som hände just i juni att några av mina bilder åter igen användes i ett reportage i tidningen Allt om Flugfiske. Känns som en stor vinst varje gång man ser sin bild i tryck :D
Och min löpträning? Den rullar fortfarande på väldigt bra.
Picture

JULI
​

Jag måste nog säga att juli var en skräckblandad månad. Under semestern åkte jag och Jeff ner till Little Rock Lake i småland och åkte deras, största, högsta, längsta och snabbaste zipline-bana.

​Det var nog ända gången i hela mitt liv som jag måste varit övermodig när jag bokade en tripp dit. Hur tänkte jag??
Jag är ju för tusan höjdrädd! Så min vistelse där var rätt hemsk om jag ska vara ärlig.
Men jag klarade det. Jag tog mig igenom alla moment utan att backa ur.
​Det är jag stolt över :)

Picture
Faktum är.. att tack vare att jag var där och åkte i de höga linorna gjorde att när jag – en vecka senare var på Liseberg med min syster och hennes barn. Åkte jag mer berg och dalbanor någonsin. Att åka sånt har aldrig varit min grej, och är fortfarande inte. Men har man åkt Europas största och högsta zipline-bana veckan innan – verkar inte Liseberg så farligt längre ;)
Resten av juli var mycket lugnare. Vi var hos Jeffs farbror och hans familj i deras sommarstuga på västkusten. En välbehövlig avkoppling efter allt adrenalin innan. Passade på att visa Jeff Havets hus i Lysekil han hade aldrig varit där och jag tycker det är ett fint besöksmål. 
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture

​AUGUSTI
Medans vi fortfarande hade några dagar kvar på våran semester så körde jag och Jeff våran nya tradition ”Fisketävlingen” Som går ut på att Jeff fiskar spinnfiskar och jag flugfiskar, och den som får upp störst fisk vinner. Förra året vann han lätt då jag inte fick upp en enda fisk. Men i år var det andra bullar. Jag satte nämligen personbästa i aborre! Tyvärr glömde jag bort att mäta den. Men jag lyckades få upp ett riktigt monster – och därmed vann tävlingen. Yes!!
Picture
Några dagar senare hade vi en riktig ”foto-natt” Då vi först fotade den vackra fullmånen när den gick upp över vättern. Sen åkte vidare in i den mörka skogen för att fota stjärnorna. Skönt nog var det en väldigt varm och vindstilla natt :)
Jeff och jag har snart varit tillsammans i 13 år (!) Och jag har då och då varit borta vissa helger och sovit över lite här och var. Så Jeff varit ensam hemma flera gånger. Men jag å andra sidan.
Har aldrig varit ensam hemma. Jeff har aldrig övernattat någonstans utan att jag är med.
​Men i slutet av augusti så fick jag ääääntilgen vara helt ensam hemma i flera dagar. För Jeff var iväg på arbetsresa. Det kanske låter komiskt, men detta är något jag har sett fram emot länge!
Jag är för sjutton aldrig ensam hemma. Men nu, för första gången på över 13 år fick jag äntligen vara det. Jag måste erkänna att jag faktiskt njöt av varje dag ;) Kändes lite lyxigt på nått sätt.
​

Tyvärr slutade min löpträning i slutet av Augusti, då jag helt plötsligt fick problem med astman (vet än idag inte varför jag hade såna problem med det då) Så det var lite surt efter att man kämpat på. Men planerar att ta tag i det i år igen. Typ runt mars. ​
Picture
Picture
Picture

Picture
SEPTEMBER
​Allt var lugnt i september och vardagen hade börjat rulla på igen som vanligt. Men under ett dygn i september hände väldigt mycket roliga grejer. Min kollega Marie ringde mig en kväll och tipsade om att de hade helt otrolig dimma där de bodde, jag åkte dit på stört och fotade helt otrolig dimma!
(har haft tur i år att folk har ringt mig om något häftigt händer ute i naturen - lyx!)
​
​När jag var på väg hem tänkte jag ”om det är dimma redan nu, hur är det då inte i morgon bitti?”
Så jag bestämde mig för att gå upp supertidigt dagen därpå för att åka lite snabbt till Hökensås i hopp om att det skulle vara dimma där. Och min teori stämde bra. Det var helt otroligt fint! Vilken morgon! Hade jag inte behövt åka till jobbet samma morgon – hade jag nog varit kvar där än idag. 
Picture
Picture
Picture

​OKTOBER
Oktober började med årets sista fiske-kurs på Hökensås för mig. Och det var den bästa på hela året! Det var en underbar samling med människor och vi hade så kul! På dagarna lärde vi oss nya saker och fiskade, och på kvällen åt vi middag tillsammans och sjöng och hade roligt vid matbordet. Det var fantastisk! Tog rätt roliga fiskebilder också, som grädde på moset ;)
Picture
Picture
Picture
Picture
Och medans löven ännu var gula på träden tog jag och Jeff en helg nere i skåne hos mina kusiner. Vi gjorde en klassiker och åkte till Söderåsen. Det är himla fint där på hösten med alla bokträd som är gula. Plus att det är alltid lika kul att träffa sina kusiner nere i skåne. :D ​
Picture
Picture

​NOVEMBER
Jag hade egentligen inte tänkt fiska något i november, då fiskesäsongen mer eller mindre började lida mot sitt slut. Men efter att ha fått frågan om jag ville hänga med en fredag på ”fiske med tjejerna” kunde jag självklart inte tacka nej. Och tur var det, för jag har nog aldrig krokat så mycket fisk på sån liten stund!. De tog nästan på vartenda kast. Jättekul! Så jag avslutade verkligen säsongen på topp. Och om man får vara kaxig så kan man säga att jag fiskade skiten ur många av dem som var med ;)
Picture
Picture
Picture
​Lite senare i november tog jag också ett stort beslut – jag valde att sälja mitt akvarium. :(
​Jag har haft minst 1 akvarium igång i över 16 år nu. Snacka om långvarig hobby. Men de senaste 2 åren har jag känt att jag ”tappat akvarie-glöden” lite. Så jag bestämde mig för att sälja fiskarna och lägga ner akvariet. Nu har jag sålt allt, och är helt akvarie-lös för första gången på väldigt länge. Och det är lite blandade känslor. Känns lite ödsligt i lägenheten nu. Men samtidigt känner jag mig befriad också. Allt har sin tid, brukar man ju säga. 

Sen var jag iväg en kväll i Borås med jobbet. Det finns en butik där som heter Wollmars och de säljer mycket av våra produkter. Så vi åkte ner till deras butiks-jippo för att medverka. Jag satt och band flugor och visade kunder lite av vårat material. Otroligt nog fick jag sålt en fluga till en kund också. Hade jag aldrig trott. Men han ville verkligen köpa den inramad och med mitt namn på.
Så det fick han. Jag kände mig så stolt! :D 
Picture
Picture
En annan kul grej jag gjorde i november var att jag ordnade en tävling för alla på jobbet – flugbindning med ögonbindel. Det var fruktansvärt kul! Och otroligt svårt.
Det var så kul att se när alla fumlade sig fram och försökte skapa något de inte kunde se. Och jag var så dålig på detta, att jag kom sist. Haha! 
Men kul hade vi! :D ​
Picture

​DECEMBER
December har varit en lugn månad fylld med julpyssel, julbord och lite snö också. Precis som det ska vara.
Vi blev bjudna till julbord hos min vän Jonna och hennes sambo Jocke. Jocke hade visst en tradition att ha julbord varje år för sina vänner. Och då fick jag och Jeff komma. Så snällt av dem! :D Tack! 
​
Jag och Jeff hann t.o.m ta lite mysiga vinterbilder redan i december.

​Man får passa på så fort snön är framme ;)
Picture
Picture
Picture
Jag väntar med spänning på hur år 2023 blir. Har inga direkt stora grejer planerat än så länge. 
Men jag tror, och hoppas. Att det blir ett härligt år!! 
0 Comments

God jul allesammans!

12/23/2022

0 Comments

 
Picture
Picture
Jag vill önska er alla en riktigt god jul! 
​Jag hoppas att ni får fira julen så som ni vill med nära och kära. :) Jag önskar er allt gott!

Bjuder på min traditionella jul-bild som jag alltid skapar en ny varje år. Detta året blev det ett lite mer kallare, snöigt tema. Nästan lite nyår över det. ;) 
Brukar göra en riktigt murrig, mörk jul-bild tex som år 2020. Men i år kände jag för att göra något helt annat jultema. Och det blev rätt bra tycker jag. 
Picture
Ta hand om er nu. Och en riktigt god jul! :D
//Kramar från Vican
0 Comments

November 2022

11/30/2022

0 Comments

 
Som vanligt har november varit en lång månad. Fast jag kan inte direkt säga att november varit tråkig. Tycker det har hänt lite olika saker hela tiden.
 
Som vanligt för i år har november bjudit på lite fiske. Fast nu har det bara varit några få tillfällen denna månaden. I början av månaden så träffades ett glatt gäng på 12 tjejer och fiskade/grillade/pratade och bara hade det mysigt vid en sjö. Jag måste erkänna att jag och en kompis till mig fiskade skiten ur dem alla! ;) Jisses vad bra det gick för mig den dagen.
​Tror jag fick upp 5 stora, fina regnbågar. Aldrig fått så mycket på en dag.
Picture
​Nu i november har jag även tagit ett stort beslut – jag har sålt mitt akvarium. Efter att ha pysslat med akvarium i över 16 år så är jag nu helt akvarie-lös!
Jag har känt de senaste 2 åren att det börjar nog bli dags att lägga ner akvariet, då jag inte direkt några akvarie-drömmar att längta efter. Jag skaffade ju mig till slut dröm akvariet som jag alltid velat ha. ​Och jag njöt av det i ungefär 5 år. Men efter det kom det inga nya drömmar att jaga efter – och då är det dags. Även om det är lite tomt nu måste jag erkänna. Men ändå lite skönt. 
Picture
Och förra veckan hände något oväntat. Jag och tre kollegor var hos en av våra kunder i Borås, Wollmars fiske, jakt & fritid. De skulle ha ett butiksevent där på kvällen och ville att några av deras leverantörer skulle medverka. Så vi satt där i butiken och band lite flugor och pratade om vårat sortiment. Helt plötsligt kommer det fram en man som blir störtkär i en av mina flugor jag har gjort och vill hemskt gärna köpa den. Blir superglad, men också väldigt förvånad av frågan.
​Köpa flugor? Av mig? What?
​
Och han ville inte bara köpa den, han ville hemskt gärna få den inramad och med min signering på också. Vilket han självklart fick :D Så han fick en ännu en fluga till sin samling, och jag blev 400kr rikare. Inte illa! Så nu hänger min fluga jämte andra duktiga, kända flugbindares flugor någonstans på en vägg i någons hem Borås. Otroligt kul! : D 
Picture
Picture
Picture


​Sen helt plötsligt ifrån ingenstans kom en massa snö också!
Oh herregud vad lycklig jag blev! :D

Tro mig, jag njöt av varje sekund jag fick vara ute och känna de kalla snöflingorna falla mot mitt ansikte. Jag hoppas snön kommer tillbaka snart igen! 
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
0 Comments

Oktober 2022

10/31/2022

0 Comments

 
Sprakande färger, sprakande personligheter!

Det är den bästa, korta förklaringen över hur mitt oktober har varit. Träffat många härliga filurer samt varit ute en del och sett så mycket av den färgsprakande hösten :D

Oktober började med en härlig fiske-helg-träff vid Hökensås. Har varit med på två såna här träffar innan, och det har alltid varit härlig stämning och ett gott gäng människor.

Men denna gången var det något alldeles extra måste jag säga! På bara tre dagar fick vi alla sån härlig kemi med varann och på kvällarna vid middagen så satt alla och sjöng vid matbordet. 
Aldrig varit med om innan att det blir sån bra och helt naturlig stämning så fort. Hur hände detta? 

Saknar redan dem faktiskt.
​Jag hoppas ja träffar dem nästa år igen. :)
Picture
Foto - Johan Klingberg
Picture
Picture
Picture
Picture
En kväll fick jag åter igen förtroendet ifrån min vän Jonna att fota hennes härliga hundar. 

Denna gången var det 5 åriga Chili som fick vara fotomodell. Något hon gjorde jättebra!
Även hennes "syster" Kiwi fick också vara med på bild ibland. 

Det var sån himla skillnad på kvalitén
​nu när man hade en egen studio och fota dem i. 
För en gångs skull hade jag helt kontroll över ljuset och hur det skulle falla på modellen - resultatet blev utmärkta bilder!

Jämförde för skojs skull andra hund-porträtt bilder jag tog för ca 10 år sedan. Och jisses vilken utveckling jag gjort! Är faktiskt lite stolt över min foto-resa måste jag säga :D
Picture
Picture

​Lite senare i oktober åkte jag och Jeff ner till skåne för att fota hösten i Söderåsens fina bokskogar. Något som aldrig gör en besviken. 
Även om solen sken med sin frånvaro så fick vi ändå många härliga höstbilder. 

Sen på kvällen fick vi middag och sovplats hos mina kusiner i Våxtorp. Tro mig, efter att ha vandrat omkring ute hela dagen och burit omkring kamerautrustning så sover man väääldigt gott efter en varm dusch och lite mat. 
​ 
Ett stort tack till Barbro och Bosse för att vi fick spendera helgen hos er. Ni är så underbara!
​Ni skämde bort oss så mycket. Att både jag och Jeff vägde kilo mer när helgen var slut ;)
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Foto - Jeff Freding
0 Comments

September 2022

9/30/2022

0 Comments

 
​Så var sommaren offentligt slut. September kan vara lite trist månad på ett sätt, det är då man verkligen inser att sommaren har tagit slut, det blir mörkare för varje kväll och sommarvärmen sakta börjar försvinna. Tycker på ett sätt oktober kan vara lite roligare, för då får man alltid se det bästa av hösten! :D
Men det finns en sak som september alltid brukar vara bäst på – leverera dimma!
​Jisses vad många vackra morgnar det varit nu!
​


En kväll ringde en vän till mig och berättade att det var magisk dimma utanför där de bodde i Habo. Jag grabbade tag i kameran och åkte dit på stört! Och de hade helt rätt. Vilken otrolig vy de hade där! Tänk att få bo såhär vackert!
Picture
Picture
När jag var på väg hem ifrån den dimmiga kvällen så tänkte jag: ”Om det är dimma nu inatt, då borde det vara minst lika mycket dimma i morgon bitti också??” Men detta var ju en vardagkväll, skulle jag verkligen orka gå upp extra tidigt för att fota dimma INNAN jag åkte till jobbet?
Jag sträckte på ryggen och sa till mig själv – Japp! Det orkar jag!
 
Och det var såååå värt det. Det var en otrolig morgon! Denna gång åkte jag till Hökensås djupa skogar och fotade dimman där. (brukar åka till Mullsjö, men kände för att testa en ny miljö för en gångs skull) Det var som att komma in i en annan värld! På vissa ställen var dimman lite mörk, lugn och nästan läskig. På andra platser kändes dimman nästan gudomlig! När man ser såna fina solstrålar som faller in i skogen får jag ofta den där känslan man får när man är inne i en stor, tyst kyrka. Du börjar gå lite långsammare, tystare och prata lågt. Den känslan infinner sig också när skogen visar sig ifrån denna sida. Nästan en lite helig känsla. 
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
0 Comments

Augusti 2022

8/31/2022

0 Comments

 
​Man vet det är Augusti när man börjar inse att kvällarna har blivit mörkare. Och de lite mörkare kvällarna hör man mer insekter såsom syrsor och gräshoppor, än olika fåglar som man hör under våren. Har haft en väldigt lugn och skön augusti, med lite semester och lite jobb. 

I början av augusti hade jag och Jeff årets fisketävling. Vi hade en förra året, och surt nog för mig så vann Jeff. I år ville jag ha revansch. Och gissa om jag fick revansch!! 
Jag slog mitt personbästa i abborre! Så stor abborre har jag aldrig fått innan! 
Tyvärr glömde jag att mäta fisken i stunders hetta. Men en bild på den blev det iaf. 

Tävlingen slutade med att jag fick två abborrar – medans Jeff fick 1. Så jag vann i år! Tjoho!
Picture
Picture
Men något annat – mycket häftigare hände för mig i augusti. Jag fick nämligen vara ensam hemma för första gången på 11 år!!

Japp, ni hörde rätt. Under 11 år har jag aldrig sovit ensam en enda natt. Jeff har alltid varit hemma. Visst har vi åkt iväg ibland och så.
Men då är vi ju tillsammans. Jag har varit borta flera gånger och Jeff varit hemma själv. Men det har aldrig varit Jeff som inte varit hemma.
​
​Men nu hände det! I hela 3 dagar fick jag råda över hemmet själv.
​Och vet ni vad? Det var jätteskönt! ;)
​Jag skäms nästan över att säga det, men det är sant. Fast jag insåg att posten togs inte in av sig självt när Jeff inte var hemma. ;)
Picture
Till sist så försökte vi i år igen att fota meteoriterna Perseiderna som brukar synas väl i augusti varje år. Även om jag såg flera stjärnfall den natten så fick jag ingen på bild. :(
Vi insåg att ska man fota stjärnor på natten – se då till att det Inte är fullmåne. Månen lös så starkt, att kameran knappt uppfattade några stjärnor. Det var ett problem vi inte råkat ut för innan kan man lugnt säga. Men det var en himla vacker natt! :D 
​
Picture
Picture
Picture
0 Comments

Juli 2022

7/31/2022

0 Comments

 
Jag har nog fått uppleva mer adrenalin nu i juli, än vad jag någonsin fått göra i hela mitt liv.
För under semestern så åkte jag och Jeff en stooor zipline-bana utanför Vetlanda.
Little Rock Lake heter de. Det är Europas störta zipline-bana.
Jag gav Jeff ett pressentkort där när han fyllde år i vintras, jag tänkte att vi kunde köra en av deras lite lättare banor som ”bara” går i 50 km/h. Men nej nej tyckte Jeff, vi skulle köra det värsta banan de hade! Vilket innebär vissa höjder på 52 m ovanför marken, och hastigheter upp till 90 km/h. ​
Jag kommer nog aldrig glömma när jag står vid kanten av ett högt torn, nedanför mig sträcker sig en djup dal som jag ska falla rätt igenom. Från mitt perspektiv verkar det flera km ner till marken. 
Det är i såna stunder man nästan kan höra hjärnas självbevarelsedrift skrika: NEJ! GÖR DET INTE! DU KOMMER DÖ! NU DÖR DU! Och att då vara tvungen att trotsa det är hemskt. Verkligen hemskt. 
Men jag gjorde det, jag kämpade mig igenom
​8 långa, höga zipline-banor och klarade igenom hela dagen. Fattar inte hur det gick till?
Är jag nu i efterhand glad att jag gjorde det? Nej, inte alls faktiskt. 
Men jag är stolt över att jag klarade det.
​Jag kunde vägrat, jag kunde gett upp.
​Men valde att försöka. DET är jag glad över :)  
Picture
Picture
Picture
Picture
Resten av semestern har inte varit lika dramatisk, utan bara härlig! :D 
​Vi har varit på västkusten vid en ö som hete Grundsund – jättefint! Älskar verkligen västkusten.
När vi ändå var i närheten så passade vi på att besöka Havets hus i Lysekil.
​Vi har också varit på östkusten i Stockholm och hälsat på Jeffs syster och hennes familj.
​Och vi har paddlat kanot med min barndomsvän Jonna. Det var 8 sen jag paddlade kanot senast. 
Man var liiite ringrostig kan jag konstatera, men äsch! Kul hade vi iaf! :D 
Picture
0 Comments

Juni 2022

6/30/2022

0 Comments

 
Juni har verkligen varit full rulle hela tiden! Men är så nöjd med hur denna månaden blev, det är en av mina favoritmånader på hela året och då vill jag alltid hitta på Allt roligt samtidigt ;)
​Och det tror jag nästan att jag lyckades med i år. 
​Juni började spännande med en helhelg på Hökensås med massor av fisketjejer! Eller ja, massor kanske är fel ord. Men 8 pers var vi iaf. Och i fiskevärlden är det enormt mycket. ;)
Träffen varade i tre dagar och vi fick lära allt från olika knutar, flugbindning, teori och mycket kastträning. En dag höll vi på att kastträna i över två timmar, tog flera dagar innan min handled kändes okej igen ;)
Att få fler tjejer att upptäcka flugfiske och flugbindning har jag tagit lite som ett personligt uppdrag. Jag vill verkligen få in mer tjejer i den här världen. Det är en värld som borde passa många.
Vi får se om mitt uppdrag kan lyckas i framtiden.. (bilderna med mig är tagna av Marie Wärnbring, stort tack för att jag fick låna bilderna till detta inlägg)
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
​Midsommar i år var verkligen härlig! Nu under pandemin har jag saknat att gå och titta på ett klassiskt midsommarfirande, med flera familjer överallt, barn som springer runt i en ring och andra sällskap som sitter i närheten och tittar på spektaklet. 
​
I år var jag och Jeff de som satt jämte och tittade på. Vi bestämde oss för att åka till Visingsö för att fira midsommar.
Vi kom tidigt och dukade fram våran picknick vi hade med oss. Snart började mer och mer folk komma, musiken drog igång och snart var hela gräsmattan full av folk. Jag tog av mig skorna och fotade lite. Så skönt att vara barfota.

Efter dansen så la jag mig ner på filten vi hade med oss en liten stund och tittade upp på de stora ekgrenarna som tornade upp sig ovanför oss och kastade en skön skugga där vi låg.
Det var sån fullkomlig lycka där och då.  
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Vi stannade hela dagen på ön, på kvällen åkte vi tillbaka till Gränna hamn för att se solen gå ner. Det kändes som ett väldigt fint avslut på en midsommardag! :D​

​En annan stor grej har också hänt!
​(om ni orkar med att läsa lite till?)
Jag har ännu en gång fått mina bilder tryckta
i en tidning!! :D
​Detta är ett reportage som jag och min kollega Rasmus har skapat som handlar om hur man kan fånga fina gäddor på sommaren. 
Reportaget finns ute i butik NU. Så håll utkik efter tidningen Allt om Flugfiske. :D 

Det är lite komiskt.. jag är preciiis lika glad och taggad över detta nu, som jag var
i april förra året när jag för första gången fick betalt för mina bilder i en tidning.
Det är som om foto-cirkeln blir sluten på nått sätt. En bild ska skapas, förfinas och sedan hamna i tryck, det känns som om det är så det ska vara. Som ett fint avslut. 
Picture
Picture
0 Comments

Ett lärorikt maj

5/31/2022

0 Comments

 
​Det finns vissa månader, då inget verkar hända. Allt bara rullar på och rutinerna sitter som i ryggraden. Mitt maj har dock varit så långt ifrån det som det bara kan gå.
Vad har jag lärt mig mycket i maj! Jag är faktiskt lite stolt över mig själv. 


​Jag har äntligen bestämt mig att börja lära mig lite mer om film, videoredigering och allmänt filmskapande. Jag har behov av det, både hemma och på jobbet. Det är rätt tid att ta tag i det nu. Minns att jag läste om just videoredigering i gymnasiet, men det var ett bra tag sen nu. Så det är rätt mycket nytt att lära sig. 
Så nu på mina och Jeffs fotpromenader så fotar vi inte riktigt hela tiden – nu filmar vi också ;) Hehe! Vart kommer det här sluta..
Men förra helgen efter regnet så var jag ute och fick helt otroligt fina, grönskade bilder.
​Vill helst visa er allihopa på en gång! Så det får bli ett kollage, blev rätt coolt som kollage faktiskt. Kanske man skulle skriva ut någon gång i framtiden. :)
Picture
Sen så är jag suuper stolt över alla fiskar jag har lyckats fånga nu i maj. Vet inte vad som här hänt, men nu fångar jag fisk nästan varje gång jag åker ut. Ja, nästan ;) Hade som mål i år att fånga en vacker öring. Och jag uppfyllde det målet nu i maj! Faktum är, att jag har fångat två redan. :D
​Och alla på torrfluga med. (torrfluga innebär att du imiterar en insekt på vattenytan, istället för något under vattnet. Lite klurigt att förklara kortfattat) 

Men det är verkligen kul att fånga öring! Har verkligen fått mersmak på detta. Är ute minst 1 gång i veckan nu och försöker fånga dem. Så jag har en känsla av att det blir rätt mycket fiske i juni också om det fortsätter såhär.. ;)
​
Picture
0 Comments
<<Previous

    Vem är jag?

    Är en tjej på 30 år och 
    jobbar på Fly-Dressing.
    ​Är smått besatt av fota och letar alltid efter de finaste skogarna. 

    Kategorier

    All
    Årstidsprojektet
    Äventyr
    Bågskytte
    Blommor Och Blad
    Djur
    Familjen
    Fiske
    Foto
    Hemma Hos Mig
    Inredning
    Jobbet
    Macro
    Mat
    Medeltid
    Natur
    Övrigt
    Photoshop
    Porträtt
    Pyssel
    Sagor

    Inlägg

    March 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011

Powered by Create your own unique website with customizable templates.